Over thema's en tafels
Het Manifest ontwikkelt zich door tot beweging en platform. Geïnspireerd door de positieve reacties op het Manifest wordt op 19 november 2021 verder afgetrapt met een werkbijeenkomst. Na korte inleidingen wordt aan thema tafels gesproken. Alle thema's zijn ondersteunend aan de strekking van het Manifest. Naast 3 algemene thema's zijn specifieke thema tafels ontstaan. Aan deze specifieke tafels worden belanghebbenden en experts verenigd.
Iedere tafel kent een tafelhoofd. Hij/zij leidt het gesprek. Het doel is dat de 'tafel' benoemt waar het thema over 4 zou moeten staan en HOE daar wordt aangekomen (de marsroute). De uitkomsten/routes van alle tafels worden gepubliceerd op de website https://stappeninconflictbemiddeling.nl. Zo ontstaat vind- en zichtbaarheid. Zo komen een veelvoud aan verschillende initiatieven samen op 1 plaats. Zo krijgen bestaande initiatieven een extra boost en ontstaan nieuwe initiatieven. De collectiviteit versterkt en verbindt. De samenleving krijgt zo de mogelijkheid om via 1 website alle initiatieven te zien, te proeven, te volgen, aan te sluiten. Samenwerking, voortgang en transparantie gaan zo hand in hand.
Het Manifest is werk in uitvoering. Na 19 november gaat het verder. Eind 1e kwartaal van 2022 wordt een vervolg werkbijeenkomst gepland. Natuurlijk kunnen ook tussentijds thema's (tafels) aansluiten.
Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemers. Zij informeren je graag verder en nemen je mee in deze beweging. Gezamenlijke daadkracht!
Algemeen thema: expertise centra
Een expertise centrum verbindt, ontwikkelt, reviewt, informeert, adviseert. Een expertise centrum richt zich op een specifieke activiteit, sector, groep, en is hiervoor representatief. Specialisten vormen het centrum. Zij brengen unieke kennis, ervaringen en inzichten samen. Zij staan midden in de realiteit en kennen de doelgroep, inclusief de specifieke ambities & verwachtingen, blokkade's & beperkingen, vereisten & voorwaarden.
Het expertise centrum draagt bij aan de verankering van conflictbemiddeling binnen en de (door)ontwikkeling ervan t.b.v. de specifieke activiteit, sector, groep. Aandachtspunten zijn ondermeer maatwerk competentie vereisten voor de conflictbemiddelingspractitioners en de (werk)procedures bij de dienstverlening. Het centrum informeert en adviseert gericht, en vanuit een verbindend breed perspektief, zodat draagvlak ontstaat en hindernissen worden overwonnen.
Een expertise centrum staat aan de basis van de verbreding en differiëntiatie van conflictbemiddeling binnen de samenleving, waardoor conflictbemiddeling in alle aders van die samenleving gemeengoed wordt.
Voorbeeld
De werkgroep arbeidsmediation (WAM – onder auspiciën van NMV) is een goed voorbeeld van een actief en effectief expertise centrum.
Vraagstelling
- Hoe ontstaan expertise centra?
- Wat zijn de faal- en succesfactoren voor expertise centra?
- Welke activiteiten, sectoren, groepen kunnen worden geïdentificeerd?
Algemeen thema: (conflict)bemiddelingsclausules
De toegang tot en het recht op Rechtspraak is verankerd in wet- en regelgeving. Voor conflictbemiddeling is dit anders. Nederland kent geen opt-out wetgeving die borgt dat conflictbemiddeling wordt beproefd voor dat de Rechtspraak kan worden ingeschakeld. Conflictbemiddeling is vrijwillig en kan alleen op basis van afspraken tussen partijen worden toegepast. Anders gezegd: het kan alleen als partijen actie nemen, en akkoord gaan.
Natuurlijk kan tot conflictbemiddeling worden besloten als het conflict een feit is. In de praktijk lijkt dit niet het meest geschikte moment voor een gesprek hierover, en kunnen afspraken beter vooraf worden gemaakt. Vooraf afspraken maken betekent het opnemen van een (conflict)bemiddelingsclausule in overeenkomsten tussen partijen.
Het opnemen van deze clausules is nog geen gangbare praktijk, zodat hier stappen kunnen worden gezet. Inmiddels bestaat ook ervaring met de toetsing van dergelijke clausules door de rechter. Gebleken is dat de clausules niet altijd stand houden, en dus worden verworpen, zodat de beoogde werking uitblijft.
Vraagstelling
- Wat is nodig om de toepassing van (conflict)bemiddelingsclausules te bevorderen i.c. tot standaard praktijk te maken?
- Aan welke vereisten moet een (conflict)bemiddelingsclausule voldoen om effectief te zijn, en stand te houden bij rechterlijke toetsing?
- Kan wet- en regelgeving hieraan bijdragen? En zo ja, hoe?
Algemeen thema: voorportalen
We kennen allemaal gezegdes als: "onbekend maakt onbemind" en "wat de boer niet kent, dat eet hij niet". Bij conflicten vallen partijen vaak terug op vertrouwde, bekende mechanismen. Op de automatische piloot wordt de weg naar de advocatuur en de Rechtspraak gevonden. Conflictbemiddeling staat (nog) niet bovenaan in Google en (niet) onder de speeddial. De gezegdes lijken van toepassing. Actie is gewenst en nodig. Werk aan de winkel dus t.a.v. ondermeer informatievoorziening, bewustwording ('awareness') en verwijzing.
De samenleving is een dynamisch netwerk en community. Op een ingenieuze manier staat alles en iedereen op de 1-of-andere manier in verbinding, soms direct en soms getrapt via andere kanalen en schijven. Voorportalen zijn hierdoor geïnspireerd.
Een voorportaal staat op een strategische plek in de samenleving. Het voorportaal staat in direct contact met een specifieke groep of sector en is voor hen het logische, vertrouwde aanspreekpunt. Het voorportaal zelf staat in contact met andere (voor)portalen en verbindt deze met de eigen achterban. Vanuit verbinding wordt geïnformeerd en doorverwezen.
Voorportalen borgen dat burgers en organisaties in hun directe omgeving laagdrempelig toegang hebben tot informatie en verwijzing, op het moment dat het zich aandient en nodig is.
Zo ontstaat een 'bottom-up' structuur die aansluit op Appropriate Dispute Resolution. Immers, laagdrempelige, on-the-spot, "heterdaad", vertrouwde informatie voorziening en verwijzing leidt tot beweging en triage, waarbij de betrokkenen aankomen bij de meest geschikte conflictbemiddelingsmethode, zonder dat de toegang tot en het recht op Rechtspraak in het geding komt.
Vraagstelling
- Hoe wordt gekomen tot een effectieve en efficiënte voorportalen structuur door alle lagen van de samenleving?
- Wat zijn de do's en don't voorportalen?
- Welke sectoren, groepen, sectoren worden in 1e aanleg als het meest kansrijk aangemerkt voor een voorportaal structuur?